tisdag 2 juli 2013

Detox, vår tids späkelserit

Detox, jag har provat det själv. Är det vetenskapligt? Fungerar det?

Det handlar om en slags diet som blivit mycket populär. Du skall undvika animaliskt fett och kolhydrater under en eller två veckors tid. Till detta så tar du preparat av algextrakt och kli för att påverka matsmältningen. Resultatet? Ja, självfallet positivt för mig. Ingen alkohol, mer grönsaker, mindre matportioner, regelbundna mattider ger en del goda resultat.

Jag känner av huvudvärk och ont i lederna. Det är inte så konstigt. Den diet jag följer går under mitt dagsbehov av kalorier, och så har jag ju lagt om kosten ordentligt. Det är något irriterande att dieten argumenterar för att "det måste bli värre, innan det kan bli bättre", för det döljer vilka dietens effekter är. Överskottsenergi kommer efter en tid, vilket inte är överraskande då kroppen börjar att bränna fett och inte bara muskler. Min matsmältning förändras också, helt i linje med allt det kli och fröer jag äter.

Det är en befriande känsla att få kontroll över sin kosthållning, och veta vad man väljer och väljer bort. Det tråkiga är att tvärtom så många av oss får för mycket energi från maten, och vi gör av med mindre i vardagen. Detta utan att riktigt veta om det.

Men det finns inga "gifter" att "rensa ut ur kroppen", det har inget med mänsklig biokemi att göra. Detox blandar sunt förnuft och medicinsk fantasi. Kosten är särskilt laddad i välfärdssamhället, då vi äter så rikligt. Därför blir detox så kulturellt kraftfullt. Dessutom passar detox in traditionen med fastan i vårt moderna samhälle.

Detox är en späkelseritual. Där en gång gud sades kräva avhållsamhet, är det idag hälsa och välbefinnandet. Fast precis som med tolkaningen av guds vilja, så är det si och så med tolkningen med vetenskapen. Mitt råd? Det bästa med detox är att tänka över vad du äter till vardags, men några dyra preparat behöver du inte köpa.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Intressant

Google Gemini - the innovator's dilemma?

Det var många som reagerade på Googles AI Gemini. I sitt försök att korrigera tidigare bias i sökmotorn har Google fått kritik för att ha gå...